Whitepaper ‘Pleasure for all!’

‘Pleasure for all!’

Een white paper over het vraagstuk toegankelijkheid en inclusiviteit in Nederlandse dagattracties, nu én over 10 jaar.

In deze white paper ga ik in op de toegankelijkheid en inclusiviteit van Nederlandse dagattracties. Gasten, Nederlandse en Europese wet- en regelgeving, de overheid en de samenleving vragen om meer voorzieningen voor mensen met een beperking. Reviews van gasten, sociale media (denk aan Facebook groepen zoals ‘Wheelchair maffia’ en ‘Eelkedroomt’) en krantenartikelen, zorgen ervoor dat een dagattractie sneller dan voorheen geframed kan worden als ‘ontoegankelijk’. Dagattracties kunnen niet meer om het toegankelijkheids- vraagstuk heen. Tegelijkertijd is dat ook een kans! Gardaland had namelijk mede door zijn inclusiestrategie in 2019 een omzetstijging van dagkaarten en seizoenspassen ten opzichte van 2017. In deze paper geef ik handreikingen hoe het management van met name attractieparken en andere betrokkenen stelselmatig en concreet met toegankelijkheid aan de slag kunnen.

Over10jaar
Over 10 jaar is het normaal dat iedereen plezier heeft tijdens een dagje uit. Parken hebben hun strategie en beleid aangepast op het ontvangen van gasten met een beperking. Betekenisvol genieten zien ze als een kans. Dat hebben ze, in samenspel met belangen- en brancheorganisaties, door vertaald in hun gehele bedrijfsvoering. Op 3 variabelen is het straks anders: attractie, infrastructuur, en medewerkers. Aangepaste en nieuwe attracties. Er zijn op locatie voldoende fysiek aangepaste attracties. En er zijn met nieuwe technologieën nieuwe attracties gemaakt om een nieuw publiek aan te trekken; gasten met een beperking. Daarbij worden de smart phone, VR en AR steeds meer ingezet om op maat gemaakte diensten aan te bieden. Dat leidt tot een verbetering van gepersonaliseerde gastbeleving, de betrokkenheid van een gast bij een attractie en het met vrienden en familie delen van de beleving. Zeker voor een gast met een licht verstandelijke beperking is dat kansrijk; een mobiel is belangrijk voor ze en ze zijn er behendig mee. Wifi-tracking en Big Data gaan attracties helpen om gastbelevingen te optimaliseren en om interacties met de gast met een beperking tot stand te brengen. Verhalen worden tot leven gebracht die aansluiten bij het gevoel en de emotie van deze doelgroep. Met VR kunnen ook multi- zintuigelijke ervaringen gecreëerd worden wat voor gasten met bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking mooi nieuw aanbod is. Nieuwe attracties worden tijdens de ontwerpfase al in afstemming met de doelgroep en met hun netwerk (ouders/ verzorgers/ artsen/ docenten/therapeuten) ontworpen.

Aangepaste infrastructuur

Daarnaast heeft de leisure ondernemer op locatie de benodigde infrastructuur aangepast en faciliteert gasten met hulpmiddelen. Daarbij kunnen innovatieve robots ingezet worden, zoals tijdens de Olympische Spelen in Tokio 2020 gaat gebeuren. Zij brengen rolstoelgebruikers naar een attractie, dragen voedsel en andere dingen en voorzien gasten van informatie. Alle communicatie- en informatiemiddelen zijn aangepast op gasten met speciale wensen en behoeften; van een toegankelijke website, een app tot en met een bezoekerscentrum specifiek voor hen. De overheid heeft, mede vanuit de Omgevingswet, geïnvesteerd in een toegankelijke infrastructuur naar een dagattractie. De wetgever heeft ervoor gezorgd dat toegankelijkheid, net zoals in bijvoorbeeld Zweden, ook gehandhaafd kan worden. Mede daarom is het Bouwbesluit aangepast.

Gasten én medewerkers met een beperking

Voor medewerkers is het normaal dat een deel van de gasten én een deel van de collega’s een beperking heeft. Ze hebben er kennis van en zijn vaardig om ermee om te gaan. Daarom zijn hulpstichtingen als derde partijen vooral nodig in het attractiepark. Inclusiviteit en toegankelijkheid maken op locatie integraal onderdeel uit van de strategie en operationele uitvoering. Voor de gast met beperking is dat fijner omdat ze dan als normaal worden beschouwd en er gewoon bij horen. Dat is hun allergrootste wens! Vooraf hebben ze dan niet veel stress van de voorbereiding. De gemeenten faciliteren attractieparken actief om medewerkers uit de onderkant van de arbeidsmarkt te plaatsen. Zowel in de vorm van financiële tegemoetkomingen als in te zetten instrumenten. Op het park zijn daarnaast vrijwilligers aanwezig die klanten met een beperking kunnen ondersteunen en een vraagbaak voor hen zijn. Begeleiders hoeven niet altijd apart mee.

×

Hallo!

Vind je het makkelijker om je vraag via WhatsApp te stellen?

Ik probeer je bericht zo snel mogelijk te beantwoorden, maar hou er rekening mee dat ik niet altijd direct kan reageren.

×